ایدهی اولیه اتاق فرار از ژاپن شروع شد. در سال ۲۰۰۷، تاکائو کاتو، یک طراح بازیهای ویدیویی، ایدهای جدید برای یک بازی زنده داشت. او تصمیم گرفت که بازیکنان را در یک اتاق قفل کنند و آنها را وادار کند تا با حل معماها و پیدا کردن سرنخها راهی برای خروج پیدا کنند. این ایده به سرعت محبوبیت پیدا کرد و اولین اتاق فرار به نام "Real Escape Game" در کیوتو، ژاپن افتتاح شد.
پس از موفقیت این ایده در ژاپن، اتاقهای فرار به سرعت در سایر کشورها نیز محبوب شدند. در سال ۲۰۱۱، اولین اتاق فرار در اروپا در بوداپست، مجارستان به نام "Parapark" افتتاح شد. این بازیها نه تنها در بین علاقهمندان به بازیهای معمایی و ماجراجویی محبوب شدند، بلکه به عنوان یک فعالیت تیمسازی در میان شرکتها و سازمانها نیز مورد استقبال قرار گرفتند.
اتاقهای فرار به دلیل ترکیب چالشهای ذهنی و فیزیکی، داستانهای جذاب و احساس رضایتی که پس از حل معماها به بازیکنان میدهند، بسیار محبوب شدهاند. همچنین، تنوع بالای تمها و داستانهای مختلف، از جمله ماجراجوییهای تاریخی، علمی تخیلی، و حتی ترسناک، باعث شده است که افراد با سلیقههای مختلف به این بازیها جذب شوند.